سامانه بانکداری اینترنتی

13 پرسش و پاسخ در مورد سامانه بانکداری اینترنتی سبا

1- سامانه بانکداری اینترنتی ( سبا ) چه امکاناتی دارد؟

  • انتقال وجه به حساب خود شخص ( یعنی حساب هایی که دارای شماره مشتری یکسان باشند )
  • انتقال وجه به حساب سایرین ( حساب های سیبا در بانک ملی )
  • انتقال وجه به حساب سایر بانک ها به صورت پایا و ساتنا ( با داشتن شماره شبای مقصد )
  • انتقال وجه کارت به کارت ( ملی به ملی یا ملی به سایر بانکها شتابی )
  • مشاهده موجودی حساب تحت عنوان مانده قابل دسترس، موثر و جاری
  • مشاهده صورتحساب ( 30 تراکنش آخر حساب و دوره ای )
  • مشاهده خلاصه حساب
  • پرداخت کلیه قبوض خدماتی
  • تعیین مبلغ چک ( برای حساب های حقوقی دولتی )
  • تنظیم دستور پرداخت در دوره های زمانی متوالی
  • مشاهده و پرداخت اقساط درون بانکی ( تسهیلات سیبایی مربوط به همان شماره مشتری)
  • پرداخت اقساط بین بانکی
  • مشاهده گواهی عدم پرداخت چک
  • استعلام وضعیت چک و دسته چک
  • تعویض رمز دوم کارت
  • مسدود نمودن کارت

2- نحوه عضویت در بانکداری اینترنتی ( سبا ) چگونه است؟

ورود به سایت بانک ملی ، منوی خدمات الکترونیکی ، سامانه باکداری اینترنتی (سبا ) ، تکمیل فرم عضویت در سبا و انتخاب شعبه ای که دسترسی به آن آسان باشد ، تایید و دریافت شماره پیگیری و کد کاربری که سیستم نمایش می دهد، مراجعه به شعبه پس از دو روز به همراه شماره پیگیری و اصل کارت ملی، اخذ دستگاه توکن و یا دستگاه رمز یاب از شعبه ( شعبه باید در منوی 441 سیبا شماره سریال و نوع دستگاه رمزیاب مشتری را ثبت کند )

توجه: 48 ساعت پس از تحویل دستگاه رمز یاب به مشتری، کد کاربری مربوطه فعال شده و میتواند با ورود کد کاربری و رمز تولید شده از رمز یاب وارد سامانه سبا شود.

3-نحوه تعریف کد کاربری در فرم عضویت در سبا چگونه است؟

مشتری یک کد 7 کاراکتری شامل حروف یا عدد یا تلفیقی از حروف و عدد به عنوان کاربری پیشنهادی در فرم عضویت ثبت می کند، پس از اتمام ثبت نام، سیستم 3 عدد تصادفی به انتهای 7 کاراکتر اضافه کرده که تبدیل به شناسه (کد) کاربری 10 کاراکتری می شود و در اصل کد کاربری مشتری برای ورود به سامانه سبا همین کد 10 کاراکتری است که همیشه ثابت و غیرقابل تغییر است.

4- آیا موقع عضویت در سبا، فرم درخواست رمزیاب جدید، نیز باید تکمیل شود؟

خیر، فقط فرم عضویت در سبا باید تکمیل گردد.

5- آیا دارندگان حساب های مشترک میتوانند عضو سامانه سبا شوند؟ خیر

6- آیا در سامانه سبا، شناسه کاربری میتواند فقط عدد باشد؟ بلی، شناسه کاربری از 7 عدد یا 7 حرف یا 7 کاراکتر تلفیقی از عدد و حروف تشکیل شده باشد.

7- شماره مشتری چیست؟

هر شماره حساب دارای یک شماره مشتری است که اختصاصی برای همان مشتری است و در زمان افتتاح حساب به مشتری اختصاص می یابد. شماره مشتری هنگام تکمیل همه فرم های سبا ( عضویت – درخواست رمزیاب جدید و فعال سازی ) مورد نیاز است.

8- در فرم های سبا شماره مشتری 10 رقمی مورد نیاز است، ولی اگر شماره مشتری شخصی کمتر از 10 رقم ( به عنوان مثال 7 رقم بود ) بود، چه باید کرد؟

باید سه تا صفر قبل از اولین عدد اضافه کند تا به 10 رقم برسد مثال 9876543 باید به صورت 0009876543 تغییر یابد.

9- شماره مشتری را چگونه میتوان به دست آورد؟

چنانچه مشتری عضو سامانه خدمات اینترنتی ( صورتحساب ) باشد با ورود به این سامانه و مشاهده جدول شماره حساب هایش میتواند شماره مشتری خود را نیز مشاهده نماید. در غیر این صورت باید به شعبه مراجعه کرده و شماره مشتری را از شعبه اخذ کند.

10- آیا امکان تغییر شناسه ( کد ) کاربری سبا وجود دارد؟ خیر، شناسه کاربری همواره ثابت و غیرقابل تغییر است.

11- چه خدماتی برای اشخاص حقوقی در سامانه سبا امکان پذیر است؟

  • نمایش حساب
  • نمایش مانده حساب
  • نمایش خلاصه حساب
  • تعیین مبلغ چک ( فقط بری اشخاص حقوقی دولتی )

12- چه خدماتی برای اشخاص حقوقی در سامانه سبا امکان پذیر نمی باشد؟ هرگونه عملیات مالی بر روی حساب حقوقی از طریق سبا غیرممکن می باشد.

13-چرا در سیستم سبا نمیتوان شماره حساب جدید تعریف کرد؟

زیرا سامانه سبا براساس شماره مشتری کار میکند و همه حسابهای یک شماره مشتری که عضویت سبا دارد، به طور پیش فرض نمایش داده می شوند. شماره حسابی که شماره مشتری اش متفاوت می باشد، تنها در صورت یکسان سازی با شماره مشتری عضو سیستم سبا قابل دسترسی در سبا می باشد.

  • yhs-ddc_bd (170)
  • www bankmellat ir (148)
  • www bank mellat ir (45)
  • www bankmelat ir (17)
  • www bank melat ir (12)
  • انتقال وجه بین بانکی اینترنتی (12)
  • بانک ملی انتقال (11)
  • bank mellat ir (10)
  • سامانه انتقال وجه الکترونیکی بانک ملت (10)
  • مانده قابل دسترس (3)