بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی
حتما شما هم هرروز صبح با انبوهی از ایمیل های تبلیغاتی در صندوق دریافت حساب ایمیل خود روبه رو می شوید. بازاریابی ایمیلی هم اکنون جزئی جدانشدنی از تجارت الکترونیکی و حتی تجارت سنتی شده است. گرچه ممکن است شما به بسیاری از این ایمیل ها حتی توجه نکنید و سریعا آن ها را پاک کنید، اما در این مقاله در نظر داریم شما را با این ابزار بسیار مؤثر بازاریابی در فضای مجازی آشنا کنیم.

ارایه درگاه پرداخت بانکی epbank.ir برای کمپین های تبلیغاتی و ارسال ایمیل انبوه

تبلیغات خود را میتوانید در سایت آگهی ای پیشرو ePishro.ir درج نمایید و دیگر هزینه تبلیغات ایمیلی که احتمال اسپم شدنشان زیاد است را نداشته باشید و ورودی ارگانیک از Google و ورودی Referal از ePishro.ir برای سایت یا وبلاگ خویش دریافت کنید و بازدید و فروشتان را افزایش دهید، کافیست آگهی محصولات و خدمات خود را در ePishro.ir بصورت ستاره دار درج کنید.

بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی فرمی از بازاریابی مستقیم است که از ایمیل به عنوان یک ابزار اطالع رسانی پیامهای تجاری به مخاطبین استفاده می کند. در تعریف جامع تر، هر ایمیلی که به یک مشتری فعلی و یا بالقوه ارسال می شود میتواند تحت عنوان بازاریابی ایمیلی قرار بگیرد. این ایمیل ها گرچه معمولا در سه گروه ذیل قرار میگیرند:
1- ارسال ایمیل با هدف تقویت رابطه یک کسب وکار با مشتریان فعلی و قبلی خود و تشویق وفاداری در مشتریان و تکرار خرید.
2- ارسال ایمیل با هدف جذب مشتری جدید یا قانع کردن مشتری فعلی به خرید فوری یک محصول
3-اضافه کردن تبلیغات به ایمیل هایی که بنگاه های دیگر به مشتریان خود ارسال میکنند.
چرا بازاریابی ایمیلی؟

 هزیه کم: جدا از اینکه در چه صنعتی فعالیت میکنید، اگر فعالیت بازاریابی ایمیلی را در سطح قابل قبولی انجام دهید مشاهده خواهید کرد که به نسبت هزینه ای که در این فعالیت ها کرده اید، نتیجه فوق العاده دریافت خواهید کرد. در واقع چه این فعالیت ها را خود مستقلا انجام دهید یا از طریق آژانس های تخصصی، بازاریابی هزاران مصرف کننده توسط ایمیل بسیار ارزان تر از سایر کانال های تبلیغاتی برای شما تمام خواهد شد.
قابلیت اندازه گیری و انعطاف بالا: با ابزارهای تحلیلی که امروز در دسترس می باشد، به آسانی می توانید پاسخ دقیق به ایمیل های خود را اندازه گیری کنید. با مشاهده نتایج و بازخورد ایمیل های خود در صورت لزوم به راحتی می توانید به آن ها سریعا پاسخ دهید و استراتژی کمپین های خود را اصالح کنید.
موفقیت بالا: ایمیلها می توانند دقیقا مشتریان ایده آل را هدف قرار دهند. با توجه به این موضوع و نیز هزینه کم آن که پیش از این ذکر شد، این کانال بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه return on investment بسیار بالایی را از آن خود میکند.
انواع ایمیل ها
مهم ترین ایمیل ها شامل موارد ذیل می باشد:
ایمیل خوش آمد گویی: معمولا در مورد آن ها اغماض صورت می گیرد. ایمیلی است که برای تأیید آدرس ایمیل به آن نگاه می شود اما می توان از جذابیت آن در نظر مشتریان در فازهای آشنایی با کسب وکار ما بهره لازم را برد.
ایمیل های برانگیزاننده: ایمیل هایی که توسط یکی از اقدامات یا رخدادهای مربوط به مشتری ایجاد میشوند. از دیدگاه مشتری، این ایمیل ها قابل پیشبینی هستند و موردتوجه آن ها قرار میگیرند. چند نمونه از این نوع ایمیل ها شامل موارد ذیل است:
بعد از خرید: ارسال فاکتور نهایی و احتمالا کد سفارش و سایر مشخصات بعد از خرید به همراه تشکر از مشتری. به این ایمیل می توان ترفیعات مرتبط دیگری را نیز افزود. تبریک تولد کاربر: روز تولد کاربر، وی را با یک هدیه غافلگیر کنید. فروشگاه های اینترنتی این کار را سالیان سال است انجام میدهند و همچنان از آن جواب میگیرند.
برنامه های ارجاعی به یک دوست ارسال کنید«: از این فرصت برای معرفی و بازاریابی هم فرستنده و هم دریافت کننده استفاده کنند.
پیگیری سبد خرید رهاشده: به خریداران چند روز بعدازاینکه محصوالت خود را در سبد خرید خود رها کرده اند، خرید ناتمام آن ها را یادآوری میکند.
عدم پیگیری: به فرایند عدم پیگیری unsubscribeخود یک نگاه دقیق بیاندازید. این افراد در حق شما لطف کرده اند و به جای اینکه ایمیل شما را اسپم نمایند آن ها را دریافت نمیکنند. متدهای زیر را جهت افزایش کارایی کار خود امتحان کنید: از صفحه عدم پیگیری به مشتریان خود اجازه دهید محتوا و بازه های ارسال ایمیلهای دریافتی خود را تغیر دهند. سایر کانال های ارتباطی مثل پیامک و … را پیشنهاد دهید. از کاربران اطلاعات بیشتری بگیرید تا در مورد آن ها اطلاعات بهتری به دست آورید.
ایمیل های کمپین های دوره ای و زمانی که شامل اطلاع رسانی تخفیف ها، حراج ها، محصولات جدید و … میگردد.
عوامل موفقیت بازاریابی ایمیلی
Dave Chaffey معتقد است فاکتورهای مهم در موفقیت بازاریابی ایمیلی از منظر تجربه شامل موارد ذیل است:
1- خلاقیت: اگر میخواهید میان انبوهی از ایمیلهای رقبا دیده شوید باید همیشه یک گام جلوتر باشید. این خلاقیت از تیتر ایمیل و نام ارسال کننده تا محتوا و طراحی ایمیل را دربرمی گیرد.
2- مرتبط: هدف گیری دقیق! اگر می خواهید نتیجه را بهتر نمایید، ایمیلهای خود را مرتبط و شخصی شده با هر یک از دریافت کنندگان ارسال کنید. استفاده از نام یا اطلاعات مشتری در عنوان و یا متن ایمیل می تواند
جالب توجه باشد. همچنین توجه به سگمنت ها و توجه به خصیصه های دموگرافی دریافت کنندگان ایمیل های شما اهمیت بالایی دارد.
3-مشوق: دریافت کنندگان ایمیل های شما همواره از خود میپرسند: در این ایمیل برای من چه چیزی وجود دارد؟ برای دریافت کنندگان یک هدیه در نظر بگیرید تا پاسخ موردنظر خود را بهتر دریافت کنید.
4- زمان بندی: آمارها نشان می دهد اکثر ایمیل ها در ساعات کاری چک می شوند. ارسال ایمیل در ساعات غیر کاری موفقیت کمپین شما را کاهش می دهد. توجه کنید که شما زمان صحیح را میتوانید خودتان به تجربه مشخص کنید.
5- یکپارچه سازی: تجربه های برتر بازاریابی از ارتباطات یکپارچه بازاریابی که همه جوانب یک کمپین را به صورت جامع کار می کند تا تشکیل یک کل منسجم را بدهد. ایمیل های شما هم باید شامل همین برنامه باشد و تصویر و پیامی هم راستا با کل فعالیت های دیگر مخابره کند.
6- صفحات فرود: آیا می خواهید ایمیل های شما منجر به فروش شوند؟ فقط مشتریان را به صفحه اصلی خود منتقل نکنید. به آن ها نشان دهید که دقیقا کجا می خواهید بروند و روند کار آنها را سرعت بدهید.
امیدوارم در قسمت اول این مقاله با کلیت دنیای بازاریابی ایمیلی آشنا شده باشید. در قسمت بعدی در مورد روندهای این عرصه و نحوه مدیریت روی این کانال بازاریابی با شما بیشتر خواهیم بود.
15 آمار مهم از بازاریابی ایمیلی
1- از سال 2013، بیش از 3.6 میلیارد ایمیل جدید ساخته شده است.
2- 54 درصد ایمیلهایی که از کسب وکارها فرستاده شده است حاوی پیام های بازاریابی بوده است.
3- 838 میلیارد پیام بازاریابی در سال 2013 فرستاده شده است.
4- 91 درصد مصرف کنندگان روزانه ایمیل خود را چک میکنند.
5- 74درصد از مشتریان ترجیح میدهند ارتباطات تجاری از طریق ایمیل را دریافت کنند.
6- نرخ کلیک متوسط برای بازاریابی B2B 1.7درصد بوده است.
7- 60درصد بازاریاب ها باور دارند که بازاریابی اینترنتی ROI مثبتی دارند.
8- 66درصد مشتریان حداقل یک خرید آنلاین بر اثر پیام های بازاریابی ایمیل انجام داده اند.
9- 59درصد شرکت ها ایمیلها و شبکه های اجتماعی خود را یکپارچه میکنند.
10- 76 درصد ایمیل ها در طول دو روز اولی که ارسال شده اند باز می شوند.
11- 48درصد ایمیل ها روی گوشی ها و تبلت ها دیده می شوند.
12- فقط 11درصد ایمیل ها برای این دستگاه ها بهینه شده اند.
13- 69 درصد کاربران گوشی ها و تبلت ها ایمیل هایی که در این دستگاه ها درست قابل مشاهده نیستند حذف میکنند.
14- با سرویس جدید صندوق دریافت جیمیل27درصد افت در باز شدن ایمیل ها را شاهد هستیم.
15- 17 درصد بازاریاب ها نتایج و معیارهای ایمیل ها را برای سازمان خود بررسی نمیکنند.