روابط عمومی بانک

اگر به نمودار سازمانی یک شرکت بزرگ نگاهی بیندازیم تعدادی از جعبه های سازمانی (Box) با نام های مختلفی از جمله واحد مالی ، واحد تولید ، واحد منابع انسانی، واحد R&D و … مشاهده می شود. در سازمان های بزرگ و مشهور جعبه ای به نام واحد روابط عمومی ( Public relation ) نیز وجود دارد که در بالای همه جعبه ها و در زیر جعبه مدیر عامل قرار دارد و مدیریت سازمان نظارتی مستقیم بر این واحد دارد و این نشات گرفته از اهمیت واحد روابط عمومی دارد چرا که واحد روابط عمومی در حقیقت آیینه تمام نمای فعالیت های سازمان در محیط برون سازمانی می باشد که میتواند فعالیت های سازمان را به شکل مطلوبی در جامعه نشان دهد. حضور در نمایشگاه ها، چاپ کاتالوگ و بروشور، اطلاع رسانی اینترنتی، چاپ نشریه داخلی و غیره از جمله فعالیت های این واحد به شمار می رود.

به منظور افزایش خدمت رسانی بانکی و ارایه اطلاعات بانکی پشتیبانی آنلاین درگاه پرداخت epbank.ir پاسخگوی نیازهای درگاه بانکی و درگاه الکترونیک پرداخت می باشد.

با شروع هزاره سوم، سازمان ها و جامعه ایران در آستانه ورود به جامعه اطلاعاتی هستند، جامعه ای که در آن بر اثر تغییرات و نوآوری های تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارایه خدمات، سرعت بالایی پیدا کرده و این نوآوری ها باعث ایجاد چالش ها و فرصت هایی برای سازمان ها و به ویژه روابط عمومی ها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش های موثر در درون و برون سازمان و ضورورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است.

روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید رد سازمان حضوری قدرتمند و موثر داشته باشد تا بتواند مدیریت فوقانی را در تصمیم گیری ها و استراتژی های سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و وی را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط ، ارزیابی سازمان از نظر مخاطبان، ضرورت مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه ها و سیاست های سازمان با گرایش ها و خواسته ها و نیازهای مخاطبان، آگاه سازد.

تحولات ناشی از پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مفهوم بسیاری از پدیده ها از جمله روابط عمومی را دستخوش دگرگونی ساخته و تاثیر پذیری از فناوری های نوین ارتباطی، عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی ایجاد کرده است و بستر شکل گیری روابط عمومی الکترونیک را فراهم ساخته است.

باید پذیرفت که در شرایط کنونی جامعه، توسعه روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت، بلکه یک الزام غیر قابل انکار است که خواسته یا ناخواسته باید به سوی آن برویم.

روابط عمومی ها به دلایل مختلف باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روش های سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الکترونیک را بکار گیرند، چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند. بنابراین روابط عمومی ها باید بتوانند با استفاده از شیوه های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.

حجم وسیع اطلاعات و داده های گسترده که هر روزه نیز بر میزان آن افزوده می شود، یکی دیگر از الزامات حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک محسوب می شودف چرا که روش های سنتی قادر به دسته بندی و ایجاد امکان دسترسی به حجم بالای داده های سازمان های اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی  و خدماتی نیستند و تنها روابط عمومی الکترونیک میتواند با استفاده از فناوری های نوین این علم، این مشکل را مرتفع کند.

عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بین المللی و بهره گیری از رایانه و اینترنت در معادلات بین المللی، دیگر ضرورت اجتناب ناپذیر پرداختن به روابط عمومی الکترونیک است، به گونه ای که دیگر نمیتوان اطلاعات دنیا را از طریق اینترنت دریافت کرد و با روش های سنتی و معمولی به آنها پاسخ داد. در چنین شرایطی تنها از طریق روابط عمومی الکترونیک، تعامل با کشورهای دنیا قابل توسعه بوده و میتوان به آن عمق بخشید.

در این جا باید یادآور شد، حرکت آزاد اطلاعات و آگاهی رسانی همگانی و توسعه انسانی، قدرت بخشی مردم و مشارکت بیشتر انها در فرایند تصمیم سازی، کاستن از تنش ها و مخاصمه های قومی، منطقه ای و بین المللی ، ارتقای سطح سواد عمومی و …. نتیجه بهره گیری صحیح از فناوری های نوین اطلاعاتی IT است.

روابط عمومی الکترونیک

به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیک ، رادیو، Voice و نظایر ان برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود. قرار دادن متون انتشاراتی تولید شده در روابط عمومی با همان شکل و فرمت مثلا در قالب فایل PDF نیز در چارچوب روابط عمومی الکترونیک قرار می گیرد.

در روابط عمومی الکترونیک به جای بهره گیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژی های الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.

در هر صورت فرآیند گام گذاشتن روابط عمومی از شکل سنتی به عرصه الکترونیک، یک جهش و گام اساسی برای ورود به دنیای مجازی Cyberspace محسوب می شود و سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی در فضای انلاین در همین مرحله گذاشته می شود.

روابط عمومی دیجیتال 

شاید بتوان گفت بعد از پروسه تبدیل روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک، انجام فعالیت ها در چارچوب روابط عمومی دیجیتال، دومین گام بنیادی در این راستا تلقی می شود. در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر Contents از فرمت معمولی چاپی Printed به فرمت صفر و یک تبدیل و به عبارت دیگر در این حالت، صفحات PDF تبدیل به صفحات HTML می شود. در روابط عمومی دیجیتال هنوز محتوا همان محتوای روابط عمومی سنتی است با این تفاوت که قابلیت جستجو Search و کپی مطالب به صورت Text برای مخاطب وجود دارد.

برخی از اسناد، نامه هاف فرم ها و تقاضاها به وسیله ابزارهایی نظیر Email امکان ارسال و نقل و انتقال دارند. اماجهت فعالیت هنوز یک طرفه است، یعنی ارتباط فرد به فرد یا چهره به چهره در فضای سایبر، برقرار نشده است و همه چیز در یک چارچوب به شدت بوروکراتیک و مطابق ضوابط حاکم بر فضای رسمی و اداری روابط عمومی ها صورت می گیرد.

روابط عمومی آنلاین

در این مرحله، روابط عمومی گامی بلند و شتابان به سمت تحول ماهیت فرایندهای روابط عمومی بر میدارد. با آنلاین شدن روابط عمومی، خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب و مشتری قرار می گیرد. برای رسانه های مبتنی بر Web اعتبار قائل می شود، خبر دهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب مرسوم می شود، اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانه های مکتوب Printed Media و رسانه های صوتی و تصویری، برای رسانه های آنلاین و اینترنتی نیز ارسال می شود. همایش های خبری آنلاین برگزار می شود، امکان انتشار همزمان مصاحبه ها و گفتگو های زنده روی اینترنت فراهم می شود، نکذییبیه ها و پاسخ های رسمی، برای نشریه های الکترونیکی، سایت ها ، وبلاگ ها، روزنتها و خبرگزاری های اینترنتی فرستاده می شود و به طور کلی روابط عمومی آنلاین نسبت به محتوای تولید شده در اینترنت عکس العمل نشان می دهد.

همچنین شرکت در چت روم ها Chatrooms و ارسال نامه ها از طریق پست الکترونیکی جدی گرفته می شود و وب سایت سازمانی فعال می شود.

روابط عمومی سایبر

شاید بتوان گفت کامل ترین و جامع ترین شکا متصور برای روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است. منظور از روابط عمومی سایبر، فرایندی است که در آن روابط عمومی به صورت کاملا آنلاین درآمده که ویژگی تعاملی و مشارکت پذیری آن بسیار برجسته و بارز است. مخاطب یا مشتری در روابط عمومی سایبر در جایگاه اول اهمیت ایستاده است و به جای توده های انبوه به تک تک افراد توجه کامل می شود. هیچ نامه ای بدون پاسخ نمی ماند و هیچ انتقادی از نظرها پنهان نمی شود، کارکنان روابط عمومی سایبر نه فقط در ساعات اداری، بلکه در تمام مدت شبانه روز و در تمام ایام هفته ( بدون تعطیلی ) و در تمام زمان ها و مکان ها به انجام فعالیت می پردازند. گاهی رخدادی در یک روز تعطیل نیازمند توجه، واکنش یا پاسخ است و این کار باید توسط کارکنان روابط عمومی سابر و با استفاده از اختیارات و سطوح دسترسی Access آنها به وب سایت سازمانی یا پست الکترونیک یا پیام رسانان فوری صورت گیرد.

بمابراین در روابط عمومی سایبر، مفهوم کار و ساعت کاری تغییر پیدا می کند و حضور در چنین نهاد یا سازمان یا بخشی به منزله یک شغل FullTime محسوب می شود.

داشتن تخصص های ویژه تسلط به نرم افزار ها Software و مهارت های دیجیتالی DigitalSkills از جمله ضورت های نیروی روابط عمومی سایبر است. ارایه خدمات انلاین بدون نیاز به حضور مشتری یا مخاطب، بخش دیگری از فعالیت های روابط عمومی سایبر است که آن را تا حد زیادی به فرایند تجارت الکترونیک E-Commerce نزدیک می کند. شاید بتوان گفت بدون ورود سازمان به عرصه الکترونیکی امکان استقرار کامل روابط عمومی الکترونیک نیز وجود ندارد و چه بسا زیر ساخت ها و بسترهای فنی و مخابراتی و ارتباطی این دو پدیده و فعالیت مشترک باشد. استفاده از تازه ترین تکنولوژی های اطلاعاتی همچون پادکستینگ PodCasting، خبرخوان RSS ، ویکی پدیا wikipedia، کانترینگ Countring، مکان جستجو Searching ، مانیتور کردن Monitoring، تالارهای گفتگو Forums، خبرنامه های الکترونیکی Newsletter، گروه های ایمیلی Mail Groups، چت روم ها Chat Rooms، مسنجرها Messengers، وبلاگ سازمانی Weblog و ابزارهای مشارکتی Web، از دیگر ویژگی های روابط عمومی سایبر است. در حقیقت یک روابط عمومی سایبر باید پا به پای پیشرفت تکنولوژی، بر مهارت های خود بیفزاید و به اصطلاح از قافله فناوری عقب نباشد. داشتن وبلاگ در این مرحله بسیار ضروری است. سیستم های نظرسنجی اینترنتی، افکارسنجی های مبتنی بر وب نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می گیرند. داشتن یک وب سایت سازمانی قوی با امکانات چند رسانه ای Multimedia و فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی یک کشور، روابط عمومی سایبر را تبدیل به حوزه ای بین المللی می کند که با مخاطب جهانی مواجه است. جایگاه سازمان در موتورهای جستجو، امکان جستجو در سایت، پاسخ فوری به نظر دهندگان، دخالت دادن مخاطبان در فرایندهای تصمیم گیری و فعالیت ها و همچنین تعامل با سازمان های همسو، از دیگر مواردی است که روابط عمومی سایبر به آن توجه دارد.

روابط عمومی اینترنتی

برخی سازمان ها اصولا بر بستر اینترنت متولد شده اند و در همان فضا فعالیت می کنند و حیات و ممات آنها وابسته  به جایگاه شان در اینترنت است. مهم ترین فعالیت این سازمان ها در عرصه اینترنت برای بقا، رشد و توسعه، در چارچوب روابط عمومی اینترنتی انجام می شود. کارکنان چنین نهادی هر یک از برخی جهات به کارمندان بالقوه و بالفعل روابط عمومی تبدیل می شوند. در روابط عمومی اینترنتی با مفهوم و چارچوب فوق، همه امور فوق العاده تخصصی و فنی است و استفاده حداکثری از تکنولوژی های نرم افزاری و اطلاعاتی صورت می گیرد. روابط عمومی اینترنتی خود به دنبال ابداع شیوه ها و متدهای جدید برای رشد سازمان و ارتقای جایگاه آن در جهان است.

روابط عمومی مجازی

روابط عمومی مجازی را میتوان نوعی از روابط عمومی دانست که وجود خارجی ندارد. هر چند ممکن است سازمان اصلی متبوع آن در جهان واقعی وجود داشته باشد. این فرایند اشاره به نوعی از فعالیت روابط عمومی دارد که فعالیت های آن در چارچوب سازمان بروکراتیک نیست و هر یک از ماموریت های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام می شود. روابط عمومی در این شکل، به صنعت تبدیل می شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با ساتفاده از تازه ترین تکنولوژی ها صورت می پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می گیرد. به هر حال واقعیت این است که امروزه فعالیت روابط عمومی از قالب های سنتی خود خارج شده و اشکال متنوع و متفاوتی به خود گرفته است. وجه مشترک همه این فعالیت ها، استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی و افزایش قدرت تعامل با مخاطب – مشتری می باشد. در واقع آنچه روح روابط عمومی الکترونیک را می سازد، بیشنش حاکم بر آن است و تکنولوژی ابزاری برای تحقق این آرمان می باشد.

جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران 

با توجه به وضعیت موجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی، میتوان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن، ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم. وجود سیستم های پاسخگویی الکترونیک در بخش مخابرات سازمان ها، قرار دادن نسخه PDF بروشورهای منتشر شده بر روی اینترنت و وب سایتهایی با فرمت HTML و Text، نشانه هایی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید به شمار می روند.

پشتیانی آنلاین درگاه پرداخت epbank.ir به عنوان واحد روابط عمومی معرف حضور می گردد.

  • روابط عمومی mail (2)