با توجه به اینکه یکی از عوامل موثر در میزان رضایتمندی مشتریان بانک ها، موضوع تبلیغات بانک هاست و نحوه تبلیغات بانک ها میتوانند به طور مثبت یا منفی در میزان گرایش اولیه و رضایت یا عدم رضایت بعدی مشتریان موثر باشد، لذا در صورتیکه هر یک از بانک های دولتی یا خصوصی یا موسسات مالی و اعتباری درخواست تبلیغات بانک خود را در سامانه درگاه پرداخت epbank.ir یا درگاه پرداخت بانکی epBank.ir داشته باشند میتوانند درخواست خود را با درگاه پرداخت epbank.ir در میان بگذارند و تعرفه های تبلیغات را دریافت نمایند.
در این مطلب سعی می کنیم که اندکی به موضوع – تبلیغ بانکی یا تبلیغات بانک – بپردازیم.در شرایط رقابتی، بازارها محدودند و مشتری کمیاب است و هر بانکی هم برای ادامه حیات خود در پی آن است تا با تشخیص نیاز مشتری و ارایه خدمات مختلف و مناسب به بازار، در صحنه رقابت از دیگران پیشی بگیرد.
اما در عین حال مسلم است که خدماتی که بانکها ارایه می دهند، باید مطابق انتظارات مردم باشد و از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشد و این امور باید در تبلیغات خدمات بانک ها مورد توجه قرار گیرند و باز هم مسلم است که تبلیغات بانک ها باید واقعی باشد، یعنی در حد توانایی ها و نه اغراق آمیز و گمراه کننده و اغواگر، چنانکه با تبلیغات وسیع نمیتوان خدمات بی کیفیت را با موفقیت به مشتریان ارایه داد. همچنین، باید توجه داشت که نباید با تبلیغات انتظارات مشتری ها را بالا برد، زیرا یک تجربه ناخوشایند در دریافت یک خدمت، ممکن است موجب ناراحتی فرد شود و بانک را برای همیشه ترک کند.
مسلما بکارگیری ابزارهای جدید و ارایه خدمات نو و جدید در سرعت بخشیدن به انجام امور بانکی مشتریان بسیار موثر است، اما باید دید که آیا واقعا این خدمات کارایی لازم را دارند؟ مثلا در حال حاضر، اکثر بانک ها از کارتهای اعتباری برخوردارند و اکثر انها دستگاه های خودپرداز ( ATM ) دارند، اما اولا تعداد دستگاههای خود پرداز به نسبت جمعیت کم است و در ثانی، در اکثر اوقات این دستگاههای خود پرداز در سطح شهر خراب هستند.
از سوی دیگر، برخی از این خدمات – به دلیل همان سرعت و سهولت – مورد توجه مشتری قرار گرفته اند، اما در عمل می بینیم که فاقد این خصوصیات هستند مثلا در مورد ارسال چک از طریق فاکس به شهرستان، ملاحظه میکنیم که دریافت پول دو یا سه روز طول می کشد و این وضع واقعا ماهیت تبلیغات خدمات جدید را دچار تردید می کند.
عمل نکردن بانک ها به آنچه در تبلیغات به آنها تاکید می کنند، عنصر کیفیت را از بین می برد. مثلا یک بانک ادعا می کند که تمام شعب خود را مجهز به فلان تکنولوژی یا سیستم کرده است. حال اگر چنین نباشد، یا پرسنل آن بانک آموزش لازم برای استفاده از آن ابزارها را ندیده باشند، با بانکی که ادعا می کند عرضه فلان خدمت بانکی در کمتر از یک دقیقه انجام می شود، اما مشتریان مدت طولانی معطل شوند، مسلما چنین وضعی اثرات نامطلوبی در رضایت مشتریان به جای خواهد گذاشت.
تبلیغات بانک ها تاکنون تبلیغاتی یکسویه و کاملا محدود و غیررقابتی و حتی به دور از هویت و شخصیت بانک ها بوده است. در حال حاضر، مردم ناچارند که خدمات را اینگونه دریافت کنند، اما انتظار ندارند که در یک نظام بانکی این شیوه تبلیغ را شاهد باشند.
بانک ها باید به سه امر بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری معطوف شوند و تحقیق و مطالعه دایمی نظام بازار، مشتریان موجود و رقبا و انواع خدمات جدید بانکی، بکارگیری تکنیک ها و روش ها و به ویژه رفتارهای کارکنان برای ایجاد و افزایش سهم بازار، و سرانجام، حفظ و نگهداری مشتری و احترام همیشگی و واقعی به مشتری موجود، از جمله اهم مسایلی هستند که در فعالیت ها و حتی شیوه های تبلیغاتی بانک ها باید مورد توجه قرار بگیرند.
به طور قطع اگر نظام بانکداری کشور با تدبر و دوراندیشی بسترهای لازم را برای بازاریابی خدمات بانکی و فرهنگ بازارگرایی و مشتری مداری و رقابت پذیری فراهم نکند، با مشکلات و بحران های زیادی روبرو می شود و با شیوه های موجود و خدمات کند و اداری زیاد، محدود، کهنه و ناقص نمی تواند به رقابت با حرفه ای ها بپردازد.
تبلیغات، در شرایط رقابتی معنی پیدا می کند تا محصول و یا خدمتی از رقبای خود پیشی بگیرد و بازار را در دست داشته باشد. حرفه ای برخورد کردن با این مهم، ماندگاری ارایه دهنده خدمت را در پی خواهد داشت.
علاوه بر این، برای آنکه تبلیغات موثر واقع شود، باید از ابزار مناسب هم بهره گرفت.
از تبلیغ برای اطلاع رسانی، جلب نظر و یا تحریک مخاطب میتوان استفاده کرد. بناربراین، باید همواره توجه داشت که هدف چیست تا براساس ان هدف، پیام و طرح مناسب و متناسب تدارک دیده شود.
در سیستم بانکی، تبلیغات ابزاری است که برخی از مدیران برای بقای خود از تبلیغ استفاده می کنند، البته این وضع به لیل دولتی بودن بانک ها است و با توجه به تغییرات اندک در سیستم بانکداری داخلی و فعال شدن نسبی بخش خصوصی، میتوان انتظار داشت که وضع جدید انگیزه ای باشد برای ایجاد رقابت در ارایه خدمات بانکی و در نتیجه، تحرک و شادابی و تازگی در این سیستم بانکی.
گاهی تبلیغ بانک ها به گونه ای است که به واقعیت نمی پیوندد، یا رسات نیست که بارها شاهد آن بوده ایم و این بدترین نوع تبلیغ یا به قول معروف ضد تبلیغ برای تبلیغ کننده است.
یکی از مسایل مهم در تبلیغ، انتخاب ابزار است. در حال حاضر، تبلیغات گسترده سیستم بانکی در همه جا دیده می شود، اما هیچ حرف نویی ندارد، مگر موعد قرعه کشی که فهرست جایزه ها و زمان قرعه کشی و … را به اطلاع می رساند تا انگیزه ای برای جذب سپرده ایجاد نماید، در حالی که سیستم بانکی باید جنبه رقابتی پیدا کند و هر کدام از بانک ها، ضمن نوآوری و تنوع در خدمات و پویایی در عرصه بانکی، بتوانند مشتری را جلب کنند.
لازم به یادآوری است که هر تبلیغی، نوعی تعهد است برای تبلیغ کننده. پس به موضوع تبلیغ باید با وسوساس بنگریم و ساده از کنار مسایل ان نگذریم. باید نیاز مخاطبان را بشناسیم و خط مشی سلیقه و نیاز مشتری را برای او ترسیم کنیم و به قول معروف جلوتر از مشتری گام برداریم.
پذیرش تبلیغات بانک دولتی و خصوصی از جمله بانک اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، ایران زمین، آینده ، گردشگری، سرمایه، شهر، سینا و … پذیرفته می شود. کافیست درخواست خود را با درگاه پرداخت epbank.ir مطرح سازید تا راهنمایی و مشاوره لازمه را در این مورد دریافت نمایید.
- eblagh adlian ir (70)
- www eblagh adlian ir (16)