درگاه بانک ملی ایران

درگاه پرداخت epbank.ir اعتماد مردم را محکم ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان ارجمند حق دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می گردد، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند، برهمین اساس همواره سعی می گردد تا شفاف ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان عزیز قرار گیرد.

در این مطلب، اطلاعات مختصری در مورد بانک ملی ایران و خدمات بانک ملی، درج شده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات بانک ملی میتوانید به هر یک از شعبه های بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه کرده و یا از طریق سایت اینترنتی بانک ملی ایران به ادرس bmi.ir اقدام فرمایید.

واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران از طریق شماره تلفن 0216414 پاسخگوی سوالات شماست.

 ارائه درگاه پرداخت  ( دامون بانک ملی ، سداد بانک ملی ) برای سپرده گذاران بانک ملی توسط درگاه پرداخت epbank.ir انجام می پذیرد.

تشکیل بانک ملی به شکل جدید، نخستین بار در سال 1258 هجری شمسی ( 1324 هجری قمری ) یعنی ده سال قبل از به وجود آمدن بانک شاهی، از سوی حاج محمد حسن امین دارلضرب، یکی از صرافان بزرگ تهران به مظفرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد. در این پیشنهاد، به نکاتی از قبیل تاثیر بانک ملی در پیشرفت صنعتی کشورهای اروپایی، رواج صنعت، احداث خطوط راه آهن و تلگراف و همچنین به ایجاد موسسه ای با اشتراک و اتفاق دولت و ملت اشاره گردید، متاسفانه این پیشنهاد با دخالت های بیگانگان و عوامل آنان، جامه عمل نپوشید و به جای ان، بانک شاهی در ایران مستقر گردید. پس از استقرار مشروطیت، هنگامی که دولت از مجلس شورای ملی اجازه استقراض خارجی خواست، احساسات ملی که از وام های گذشته و رفتار بانک های بیگانه جریحه دار شده بود، به هیجان آمد و نمایندگان مردم به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانک های مذکور و به منظور ترمیم وضع مالی خزانه، ضمن مخالفت با استقراض خارجی، تاسیس بانک ملی ایران را خواستار شدند و بالاخره در آذرماه 1285 اعلان این موضوع که بیان کننده احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یک بانک اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت.

در روز 23 آبان 1285، میرزا ابوالقاسم ناصرالملک، وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه، در مجلس شورای ملی، حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالی کشور خبر داد و پیشنهاد نمود که دولت برای رفع این مشکل مبلغی از کشورهای اروپایی وام دریافت کند که این موضوع با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد. نمایندگان پس از شور و پیگیری در روز 9 آذرماه همان سال با تاسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع کشور و مردم کار کند، موافقت نمودند. خبر تشکیل بانک ملی ایران با سرمایه 15 میلیون تومان ( 30 کرور تومان ) که قابل افزایش به 50 میلیون تومان بود با وجد و شعف عموم ملت رو به رو شد، اما از طرفی دیگر، عواملی از قبیل تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی، انعقاد قرارداد 1907 میلادی بین دولت های روسیه و انگلیس، آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران، موجب گردید تا تشکیل بانک ملی سال ها به تعویق بیافتد.

پس از جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306، به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیرماه 1307، مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه 20 شهریور 1307، بانک ملی ایران با افتتاح پنج شعبه در شهرهای تهران، بوشهر و بندر انزلی، رسما کار خود را آغاز کرد.

برحسب اساسنامه، بانک ملی ایران به صورت یک شرکت سهامی دارای شخصیت حقوقی شناخته شد و تابع قوانین تجاری قرار گرفت. سرمایه اولیه بانک، 20 میلیون ریال بود که فقط 8 میلیون ریال آن پرداخت شد. در سال 1314، سرمایه بانک به 300 میلیون ریال و در سال 1331 به دو میلیارد ریال افزایش یافت که تمام پرداخت شد. هم اینک سرمایه بانک ملی ایران، 22 هزار و چهارصد میلیارد ریال است که تماما پرداخت شده می باشد.

عدم حضور کارشناسان بانکی در ایران موجب گردید تا به منظور اداره بانک، به اتباع سویسی یا آلمانی اجازه استخدام داده شود. در روز افتتاح، تعداد کارکنان بانک، اعم از ایرانی و آلمانی از 27 نفر تجاوز نمی کرد و در حال حاضر تعداد کارکنان بانک ملی ایران بالغ بر 45 هزار نفر می باشد.

در سال 1327، نخستین نمایندگی بانک ملی ایران در خارج از کشور ( هامبورگ ) تاسیس شد و این امر موجب تسهیل در انجام فعالیت بین المللی و امور ارزی بازرگانی، صادرات و واردات گردید.

با تصویب مجلس شورای ملی، در تاریخ 22 اسفند ماه 1310، حق نشر اسکناس رسما به مدت 10 سال به بانک ملی ایران اعطا شد و در فروردین ماه 1311 نخستین اسکناس بانک ملی ایران انتشار یافت.

تا قبل از سال 1338 بانک ملی ایران وظایف بانک مرکزی از قبیل حق انحصاری انتشار اسکناس و تنظیم جریان پول کشور را به عهده داشت. در سال 1338 لایحه اساسنامه بانکی و پولی ایران به تصویب مجلس رسید و از هجدهم مرداد 1339 بانک مرکزی ایران با سرمایه 3.6 میلیارد ریال از بانک ملی ایران منتزع و فعالیت خود را آغاز نمود.

آرزوی مردم ایران و علاقه آنها برای تاسیس بانک ملی ایران به خاطر رهایی از سلطه اقتصادی و سیاسی بیگانگان و جلوگیری از تسلط آنها بر منابع حیاتی و ذخایر کشور بود. بانک ملی ایران توانست خدمات مفید و ارزنده ای مانند جمع آوری سپرده های مردم، حل مشکل نگهداری وجوه نقد، طلا و نقره، نگهداری حساب خزانه دولت، اعطای تسهیلات اعتباری جهت راه اندازی کارخانجات و موسسات بزرگ تولیدی و زیربنایی، احداث واحدهای صنعتی – کشاورزی و تسهیل در روابط تجاری داخلی و خارجی را ارائه نماید.

اکنون بیش از هشتاد سال است که از تاسیس پرافتخار بانک ملی ایران می گذرد. در حال حاضر بیش از 3300 شعبه فعال در داخل و 16 شعبه فعال در خارج از کشور مشغول به کار هستند و میتوان گفت بانک ملی ایران، یکی از قوی ترین موسسات مالی در ایران، محسوب می شود.

بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک تجاری کشور با استفاده از فناوری های نوین، خدمات و محصولات گسترده و متنوعی را در زمینه های مختلف ریالی و ارزی به مشتریان گرامی ارائه می نماید. فهرست این خدمات به شرح ذیل می باشد.

انواع حساب های سپرده

–         سپرده قرض الحسنه پس انداز

–         سپردده قرض الحسنه پس انداز عادی : افتتاح حساب به صورت انفرادی و مشترک

–         سپرده قرض الحسنه پس انداز ویژه جوانان

–         سپرده قرض الحسنه ویژه

افتتاح حساب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق نظر تودیع کننده وجه و براساس شرایطی که به موجب قرارداد عاملیت منعقده فیمابین تودیع کننده و بانک معین می شود، به صورت قرض الحسنه به اشخاص حقیقی، موسسات خیریه و عام المنفعه اعطاء می گردد.

-افتتاح سپرده قرض الحسنه پس انداز در حالت های خاص:

اشخاص حقوقی، مشترک ، کارکنان دولت و افتتاح دو یا چند حساب مشترک، اطفال ( توسط پدر، جد پدری، مادر، صغیر ممیز، اشخاص غیر برای اطفال ).

سپرده قرض الحسنه مهر امام رضا (ع)

سپرده قرض الحسنه جاری

سپرده قرض الحسنه جاری اشخاص

سپرده قرض الحسنه جاری شرکت ها ( اشخاص حقوقی)

سپرده قرض الحسنه جاری مشترک

سپرده قرض الحسنه جاری حساب های دولتی

–         سپرده سرمایه گذاری:

–         سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت (عادی ) افتتاح حساب به صورت انفرادی و مشترک

–         سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه (شش ماهه ) افتتاح حساب به صورت انفرادی و مشترک

–         سپرده بلند مدت ( یک ساله الی پنج ساله ) افتتاح حساب به صورت انفرادی و مشترک

انواع تسهیلات

قرض الحسنه اعطایی: ( هزینه های ازدواج، تهیه جهیزیه، هزینه های درمان بیماری، تعمیرات و تامین مسکن، کمک هزنیه تحصیلی )

مضاربه: ( جهت تامین سرمایه نقدی توسط بانک در بخش بازرگانی )

مشارکت مدنی : ( در امور تولیدی، بازرگانی، خدماتی، احداث مسکن و ساختمان)

مشارکت حقوقی: (جهت تامین قسمتی از سرمایه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در شرف تاسیس یا دایر شده )

سرمایه گذاری مستقیم : ( تامین سرمایه جهت اجرای طرح های تولیدی و عمرانی انتفاعی توسط بانک )

معاملات سلف: ( پیش خرید نقدی محصولات تولیدی)

جعاله : 0 امور تولیدی، بازرگانی، خدمات، مسکن و ساختمان، کشاورزی و دامداری )

فروش اقساطی: ( مواد اولیهف لوازم یدکی و ابزار کار وسایل تولید، تجهیزات و ماشین آلات و تاسیسات، مسکن و ساختمان، خودرو و لوازم خانگی )

اجاره به شرط تملیک: ( در امور خدمات، کشاورزی، صنعتی ، معدنی و مسکن )

تنزیل اوراق و اسناد تجاری ( خرید دین ) : ( جهت تامین منابع مالی کوتاه مدت مورد نیاز واحد های تولیدی، بازرگانی و خدماتی )

ضمانتنامه ریالی : بانک ملی بنابر درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی انجام تعهداتی را که به نفع سازمانهاف موسسات دولتی، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به عهده متقاضیان است، با رعایت آئین نامه صدور ضمانت نامه، ضمانت می نماید. به موجب ضمانت نامه هایی که توسط بانک صادر می شود، بانک متعهد می گردد در صورت درخواست ذینفع تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه به وی پرداخت شود.

اعتبارات اسنادی داخلی – ریالی ( یکی از ابزارهای نوین تسهیلاتی است که در بخش های تولیدی و بازرگانی داخل کشور انجام می پذیرد. )

وجوه اداره شده: به منظور اجرای طرح های مورد نیاز و اشتغالزایی خصوصا در مناطق محروم، دولت سالانه بودجه ای تحت عنوان وجوه اداره شده از طریق وزارتخانه های مربوطه در اختیار بانک ملی ایران قرار می دهد تا بانک این بودجه را با نظارت دولت برای سرمایه گذاری در جهت اهداف و قوانین برنامه های توسعه و بودجه به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهد.

سایر خدمات بانکی:

–         ملی چک

–         چک تضمین شده رمزدار شهری

–         چک بانکی بین بانک ها ( چک رمزدار بین بانکی )

–         ایران چک

–         حوابه بین شهری ( دورنگار – چک )

–         حواله درون شهری

–         فروش سفته

–         فروش و بازخرید اوراق مشارکت

–         نگهداری امانی اوراق مشارکت مشتریان در شعبه و واریز وجه سود اوراق در سررسید به حساب مشتریان

–         فروش اوراق گواهی سپرده مدت دار با نرخ سود بالاتر از وراق مشارکت

–         خرید و فروش و مشاوره در امر سهام از طریق کارگزاری بانک ملی ایران

–         بروات وصولی عهده شهرستان ها ( وصول چک های واگذاری مربوط به سایر شهرستان ها )

–         دریاقت قبوض خدماتی ( آب ، برق، تلفن ، گاز و … )

–         دریافت وجوه مربوط به حساب های دولتی ( خزانه، شهرداری و … )

–         ارائه صورتحساب

–         دریافت و نگهداری اسناد سررسید آینده مشتریان به طور امانی و وصول انها

–         دریافت و وصول چک های واگذاری مشتریان

–         صدور گواهی لاتین در ارتباط با مانده حساب ها

–         صندوق های اجاره ای ( هر شخص حقیقی یا حقوقی که مطابق قانون، اهلیت معامله داشته باشد میتواند با رعایت مقررات مربوطه مبادرت به اجاره صندوق کند.)

خدمات اختصاصی بانک ملی ایران

بانک کارگشایی : در حال حاضر به منظور رفع نیاز فوری اشخاص و کمک به طبقه کم درآمد با پرداخت قرض الحسنه به متقاضیان در قبال گرو گرفتن طلا، نیازهای انان را مرتفع می سازد)

خدمات نوین بانکداری الکترونیک

–         ملی کارت

–         سپرده قرض الحسنه جاری ملی ( سیبا )

–         سپرده  سرمایه گذاری کوتاه مدت ( سیبا )

–         سپرده قرض الحسنه پس انداز ( سیبا )

–         واریز و برداشت وجوه حساب های سیبا از تمام شعب مجهز به سیبا در سطح کشور

–         دستگاه های خودپرداز ( ATM ): برداشت وجه از طریق کارت، انتقال وجه از حساب ملی کارت به ملی کارت ( داخلی ) روزانه تا سقف 50 میلیون ریال و بین بانکی روزانه تا سقف 10 میلیون ریال، دریافت صورتحساب و پرداخت قبوض خدماتی پایگاه شبانه روزی خودپرداز بانک ملی ایران

–         استفاده از خدمات خودپردازهای کشورهای حوزه خلیج فارس تلفن بانک سیبا

–         ارائه خدمات از طریق پیام کوتاه ( SMS ) شامل اعلام گردش های انجام شده روی حساب غیرمتمرکزف ارسال سررسید اقساط و اعلام صورتحساب دارندگان ملی تراست برای شعب ارزی

–         پرداخت قبوض خدماتی

–         تلفن بانک غیرمتمرکز

–         بانک پرداخت

–         کیوسک

–         پایانه های فروش POS دریافت و واریز وجه از طریق دستگاه Pin Pad مستقر در واحدها

–         بن کارت

–         سیستم بانکداری الکترونیک ( سبا ) امکان انتقال وجه به  حساب شخصی و یا به حساب سایرین، امکان مشاهده خلاصه صورتحساب به تفکیک انواع حسابها و همچنین اطلاع از مجموع موجودی حساب های تعریف شده در سیستم، امکان مشاهده موجودی حساب تحت عناوین قابل دسترس، موثر و جاری، امکان اعلام مبلغ چک های صادر شده از طریق سیستم به بانک به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و امکان مشاهده 30 تراکنش اخر

–         پرداخت اینترنتی

–         ارائه صورتحساب های بانک ملی ایران، تسهیلات ، ملی تراستف پذیرندگان کارت و اعلام نتایج قرعه کشی از طریق اینترنت

–         ارائه اطلاعات مربوط به هر یک از شعب بانک ملی ایران از طریق اینترنت

–         اعلام اگهی مناقصه و مزایده از طریق اینترنت

–         مرکز ارتباط مردمی Call Center

خدمات متنوع ارزی

خدمات ارز غیربازرگانی : خرید و فروش ارز، افتتاح انواع حساب های ارزی، صدور حواله های ارزی، خدمات کارت ( ملی تراست و ملی کارت ارزی )

خدمات ارز بازرگانی : اعتبار اسنادی وارداتی، اعتبار اسنادی صادراتی، صدور انواع ضمانتنامه های ارزی ( شرکت در مناقصه، حسن انجام کار، پیش پرداخت، استرداد کسور وجه الزمان، IDB ) برای واردات و صادرات کالا و خدمات بهص ورت مستقیم و غیر مستقیم.

  • اینترنت بانک انصار (225)
  • انتقال کارت به کارت پاسارگاد (58)